JOM FOLLOW JADI KAWAN. TQVM SUPPORT JENDELA DAPUR SURIANTI

Jom follow dan jadi sahabat. Tinggalkan jejak anda untuk saya follow kembali.

Nak cari resepi apa ya..taip di sini

Friday, December 20, 2013

Jom sarapan red velvet cake yang sedap, yummy...

Akhirnya, setelah lama teringin nak makan red velvet cake...hari ini tercapailah impian...ini versi Sue, versi amatur...tak pandai mendeko. Hehehe...ikut tangan je apa yang jadi...comot je pun letak topping. maklumlah, ini first time mencuba. InsyaAllah akan diperbaiki lagi selepas ini...jom, tak boleh berceloteh panjang sebab nak menikmati kek idaman. Bismillah...



Red Velvet Cake 

Bahan-bahan Kek :
2 cawan tepung blue key (self raising flour) *
2 sudu besar serbuk koko*
1 sudu teh baking powder*
1 sudu teh soda bicarbonat*
(Satukan dan ayak semua bahan * di atas)

1 cawan buttermilk (hasil campuran 3/4 cawan yogurt plain/original + 1/4 cawan susu segar)

3/4 cawan gula kastor
1 sudu besar pewarna merah
1 cawan butter  
1/2 cawan air panas 
2 biji telur 
1 sudu teh esen vanila

Cara penyediaan kek :
1. Pukul gula dan butter hingga kembang. Masukkan telur sebiji demi sebiji sambil dipukul lagi.
3. Masukkan pewarna merah dan esen vanila. Pukul lagi dengan kelajuan sederhana. 
4. Masukkan bahan * tadi berselang seli dengan buttermilk sedikit demi sedikit sambil di putar perlahan hingga semuanya sebati. 
5. Akhir sekali masukkan air panas dan gaul rata.
6. Panaskan ketuhar terlebih dahulu. Griskan loyang dengan butter dan alas dasar loyang dengan kertas minyak, tuang adunan dan bakar 50 minit pada suhu 175'C. (Suhu dan masa bergantung pada jenis ketuhar masing-masing)
Sue gunakan loyang  bulat bersaiz diameter 8inci.
Sejukkan kek sebelum diletakkan topping.

Pilihan topping salah satu sama ada A atau B : 

A. Topping jenis cair sikit, yang dipanggil cheese leleh
Bahan
250g cream cheese 
1/2 cawan whipping cream
1/2 cawan gula icing (kurangkan jika tidak suka manis) 
1 sudu besar jus perahan lemon
~ satukan semuanya dan putar hingga sebati.

B. Cream cheese frosting
Bahan 
500g cream cheese
1/2 cawan butter
1 cawan gula halus
1 sudu teh esen vanilla
~Putar cream cheese bersama butter hingga lembut. Masukkan esen vanilla,putar sebati. Kemudian masukkan gula sedikit demi sedikit sambil diputar perlahan hingga kembang.


Abaikan cara sapuan topping yang comot itu ya...hehehe..


Selamat mencuba !

Wednesday, December 18, 2013

Jom masak paprik yang sedap dan cepat penyediaannya...

Hari yang sibuk + kurang rajin, maka terhasillah paprik campur untuk lunch. All in one, sayur dan lauk. Penyediaannya cepat dan mudah, tak sampai setengah jam dah pun siap. Apa yang paling penting, dimasak dengan penuh kasih sayang, anak-anak dengan hubby pun suka. Alhamdulillah...
Gambar pun snap dari kuali je.



Paprik Campur

Bahan-bahan :
1 keping dada ayam dipotong kecil  Sedikit daging lembu yang dipotong kecil
4 ekor sotong
10 ekor udang
Bunga kobis
Anak jagung
Karrot
1 sudu besar cili kisar
4 sudu besar sos cili thai
4 sudu besar sos tomato
4 sudu besar sos cili
2 batang serai diketuk
1 inci halia diracik
3 ulas bawang putih
1 labu bawang besar
Cili merah dipotong
1 biji buah tomato dipotong lapan
2 sudu besar tepung jagung dibancuh dengan 1/4 cawan air
Sedikit air kosong
Garam/gula secukup rasa
4 sudu besar minyak masak
Daun limau

Cara penyediaan :
1. Panaskan minyak, tumiskan bawang putih, serai serta halia, masukkan daging dan sedikit air. Kacau goreng hingga daging empuk.
2. Masukkan isi ayam, kacau hingga masak.
3. Campurkan cili kisar, sos cili thai, sos cili dan sos tomato ke dalam kuali tadi. Masukkan  garam dan gula. Masak hingga mendidih.
4. Masukkan sotong dan udang, masak sekejap saja. Jika perlu, tambahkan sedikit air untuk kuahnya.
5. Masukkan sayur, bawang besar, potongan cili bersama daun limau. Tambahkan bancuhan tepung jagung untuk memekatkan kuahnya. Kacau rata dan akhir sekali masukkan buah tomato. Tutup api, sedia dihidang.

*jika suka lebih pedas, tambahkan cili padi dan cili kisar.

Tuesday, December 17, 2013

Vanilla Cuppies untuk minum petang, sedap...berebut anak-anak makan...

Selamat petang semua, minum petang apa hari ini. Sue buat cupcakes atas permintaan anak-anak. Berebut diorang makan, siap je bakar dah habis. Sedap la tu ya...hehehe...memang sedap pun, texture yang ringan, gebu dan lembut walau pun selepas dah sejuk. Itu hubby yang cakap. Wahhh....semangat nak membaking lagi lepas ni.


Vanilla Cuppies (basic cupcake)

Bahan-bahan :
2 1/2 cawan tepung blue-key (self raising flour) *
1 sudu teh baking powder *
3 biji telur
1 cawan gula castor
3/4 buku butter
1 1/4 cawan susu cair
3 sudu teh esen vanilla

Cara Penyediaan :
1. Satukan dan ayak bahan bertanda *. Ketepikan.
2. Pukul butter bersama gula hingga putih dan kembang. Masukkan telur sebiji demi sebiji sambil dipukul lagi.
3. Masukkan esen vanilla, tepung sedikit demi sedikit berselang seli dengan susu cair hingga habis. Putar sebati.
4. Panaskan oven pada suhu 170'C. 
5. Sudukan adunan ke dalam cup kertas sehingga memenuhi 2/3 cup. Bakar selama 15 - 20 minit.

Selamat mencuba !

Friday, December 13, 2013

Pengat Ubi permintaan hubby untuk minum petang atau pun disebut sebagai serawa kalau di utara....

Waktu cuti sekolah macam sekarang, bolehla masak untuk minum petang. Bila hari bekerja, memang kelam kabut. Sempat masak lauk pauk je. Tunggu weekend kalau nak masak lebih.
Ermm...Sedap juga dah lama tak makan pengat. Kalau di utara disebut serawa. Sama je bendanya. 
Jom kita masak dan makan....



Pengat Ubi

Bahan-bahan :
3 ketul ubi keledek dibuang kulit dan dicuci bersih
1/3 cawan sagu putih dibersihkan
1 1/2 cawan santan pekat
4 cawan air kosong
4  sudu besar gula merah (boleh juga gunakan gula melaka)
2 sudu besar gula putih (boleh ditambah mengikut manis yang anda suka)
Secubit garam kasar
3 helai daun pandan
5 ulas durian

Cara penyediaan :
1. Rebus ubi dan daun pandan bersama air kosong hingga hampir empuk. Jangan biar kering hingga tiada langsung air. Jika air kering, tambahkan.
2. Masukkan sagu dan rebus bersama ubi hingga sagu telah cukup kembang (sekejap saja).
3. Masukkan durian, gula merah, gula pasir, garam dan santan. Kacau sentiasa dalam api perlahan supaya pengat tidak pecah minyak. Suaikan rasanya.
4. Bila pengat mula mendidih sedikit, padamkan api.

Sedia dihidang.
Sesuai dimakan begitu saja dan boleh juga dicicah roti. Sedap !
Selamat mencuba.

Thursday, December 12, 2013

Karipap Sardin untuk sarapan...tips untuk pastri yang sedap dan tidak liat serta kulit tidak menggerutu

Salam Khamis semua, hari ini kebetulan terbangun awal, dapatlah masak nasi goreng dengan karipap sardin. Selalunya satu menu je, kalau hari bukan cuti sekolah, berkejar masa...kadang-kadang sarapan beli kat gerai. Sekarang kebetulan cuti sekolah, sebelum mula menjahit (klik di sini), bolehlah masak dulu...
Dulu-dulu, memang Sue tak tahu buat karipap. Asyik liat je kulitnya...frust sebab tak jadi, maklumlah kahwin waktu belajar di kolej, tak sempat sangat nak berguru dengan mak..tapi, kan ada kemudahan handphone, video call, macam-macam kecanggihan sekarang ni. Telefon mak, tanya cara untuk buat kulit karipap yang sedap dan tidak liat. Inilah hasilnya.
Jom kita lihat resepi...



Karipap Sardin

Bahan kulit karipap :
2 cawan tepung gandum
1/4 cawan mentega (dicairkan)
1/2 cawan air dari peti sejuk
Secubit garam
*penggunaan mentega yang dicairkan dan air dari peti sejuk akan membuatkan kulit karipap lebih sedap dan tidak liat.

Cara penyediaan kulit karipap :
1. Masukkan tepung gandum dan garam ke dalam besen dan buat lubang di tengah-tengahnya.
2. Cairkan mentega di atas api perlahan dan tuang kedalam tepung. Gaul dan ramas mentega cair dengan tepung sehingga menjadi seperti serbuk roti.
3. Tuangkan air sejuk sedikit demi sedikit sambil menguli sehingga tepung tidak melekat pada tangan. Jangan terlalu liat, nanti susah untuk dicanai. (Air  sejuk yg Sue sediakan 1/2 cawan ini, tidak habis digunakan, bakinya ada sedikit lagi)
4. Biarkan adunan sebentar dalam besen bertutup sambil kita menyediakan inti karipap.

Bahan untuk inti karipap:
1 tin sardin (sebarang jenama)
1 labu bawang besar dipotong dadu
2 biji ubi kentang dipotong dadu
2 biji cili merah dihiris nipis
Garam jika perlu (tapi Sue tak letak pun garam dalam inti)
3 sudu besar minyak masak
*jika tidak suka inti sardin, boleh gantikan dengan inti kentang/daging/ayam atau apa-apa kesukaan anda.

Cara penyediaan inti karipap :
1. Asingkan ikan sardin dari kuahnya. Hancurkan isi ikan.
2. Panaskan minyak dan masukkan kentang sambil digoreng sekejap. Bila kentang hampir empuk, masukkan bawang besar dan cili. Kacau sebati.
3. Masukkan isi ikan sardin dan 3 atau 4 sudu kuahnya. Masak sekejap dalam api perlahan dan tutup api. Biarkan sejuk.

Cara penyediaan karipap :
1. Bahagikan doh kepada 4 bahagian.
2. Ambil 1 bahagian dan canai. Terap dengan acuan berbentuk bulat. Boleh juga menggunakan gelas.
3. Masukkan inti ke dalamnya, dan lipat kepada 2 bahagian. Picit sedikit supaya kedua bahagian bercantum. Kelim dari hujung ke hujung. Jika anda rasa sukar untuk proses kelim ini, boleh gunakan acuan karipap yang biasa dijual di kedai barangan plastik.
4. Ulangi proses di atas sehingga habis semua doh yang dibahagikan tadi.
5. Panaskan minyak. Goreng karipap hingga kuning keemasan.

*petua supaya karipap anda tidak menggerutu :
Panaskan minyak, tutup api dan masukkan karipap. Biar sekejap, baru nyalakan semula api perlahan. Goreng seperti biasa hingga masak.



Tuesday, December 10, 2013

Minum petang dengan donut gebu yang sedap....kekal gebu walau pun selepas dah sejuk.

Wah sedapnya tengok donut hasil tangan sahabat fb yang memang terer memasak, Rozilah Abdullah...semangat nak buat ni, kebetulan semua bahan dah ada..terus ke dapur dan mula mendonut. Memang betul kata Rozi, ini resepi terbaik. Sedap sungguh ! Lembut, gebu....memang best makan, setakat 2, 3 biji, rasa nak makan lagi dan lagi. Jom kita semak resepinya yang di copy paste dari sumber asal, Isma Maisarah.



DONUT GEBUS
Sumber : Isma Maisarah

Bahan2

250gm tepung gandum
1 1/2 sudu kecil yis segera
2 biji kuning telur
50gm gula
2 sudu besar water roux
50-60ml air dari peti sejuk
50ml minyak masak
Sedikit garam

Ayak tepung ke dlm sebuah mangkuk & campurkan yis, gaul rata. Masukkan gula, kuning telur dan water roux. Gaul rata.

Kemudian masukkan minyak dan garam. Akhir sekali masukkan air sedikit demi sedikit. Uli hingga doh lembut. Tambahkan tepung sedikit kalau doh lembik. Uli hingga doh lembut, x melekat di tangan dan mangkuk.

Rehatkan doh 30 minit hingga kembang atau naik sekali ganda. Setelah doh naik tumbuk2 doh, canai dan terap. Rehat doh 30 minit lagi. Kemudian bolehlah digoreng menggunakan minyak yg panas dgn api yg perlahan.

WATER ROUX

1/4 cwn tepung gandum + 250ml air. Satukan bahan2 dan masak di atas dapur dgn api yg kecil hingga pekat. Kacau sentiasa agar x berketul. Sejukkan baru boleh digunakan. Boleh simpan selama 2,3 hari di dalam peti ais.

Adunan ini akan menghasilkan sebanyak 20 biji donut bersaiz kecil.




Selamat mencuba !