JOM FOLLOW JADI KAWAN. TQVM SUPPORT JENDELA DAPUR SURIANTI

Jom follow dan jadi sahabat. Tinggalkan jejak anda untuk saya follow kembali.

Nak cari resepi apa ya..taip di sini

Thursday, December 12, 2013

Karipap Sardin untuk sarapan...tips untuk pastri yang sedap dan tidak liat serta kulit tidak menggerutu

Salam Khamis semua, hari ini kebetulan terbangun awal, dapatlah masak nasi goreng dengan karipap sardin. Selalunya satu menu je, kalau hari bukan cuti sekolah, berkejar masa...kadang-kadang sarapan beli kat gerai. Sekarang kebetulan cuti sekolah, sebelum mula menjahit (klik di sini), bolehlah masak dulu...
Dulu-dulu, memang Sue tak tahu buat karipap. Asyik liat je kulitnya...frust sebab tak jadi, maklumlah kahwin waktu belajar di kolej, tak sempat sangat nak berguru dengan mak..tapi, kan ada kemudahan handphone, video call, macam-macam kecanggihan sekarang ni. Telefon mak, tanya cara untuk buat kulit karipap yang sedap dan tidak liat. Inilah hasilnya.
Jom kita lihat resepi...



Karipap Sardin

Bahan kulit karipap :
2 cawan tepung gandum
1/4 cawan mentega (dicairkan)
1/2 cawan air dari peti sejuk
Secubit garam
*penggunaan mentega yang dicairkan dan air dari peti sejuk akan membuatkan kulit karipap lebih sedap dan tidak liat.

Cara penyediaan kulit karipap :
1. Masukkan tepung gandum dan garam ke dalam besen dan buat lubang di tengah-tengahnya.
2. Cairkan mentega di atas api perlahan dan tuang kedalam tepung. Gaul dan ramas mentega cair dengan tepung sehingga menjadi seperti serbuk roti.
3. Tuangkan air sejuk sedikit demi sedikit sambil menguli sehingga tepung tidak melekat pada tangan. Jangan terlalu liat, nanti susah untuk dicanai. (Air  sejuk yg Sue sediakan 1/2 cawan ini, tidak habis digunakan, bakinya ada sedikit lagi)
4. Biarkan adunan sebentar dalam besen bertutup sambil kita menyediakan inti karipap.

Bahan untuk inti karipap:
1 tin sardin (sebarang jenama)
1 labu bawang besar dipotong dadu
2 biji ubi kentang dipotong dadu
2 biji cili merah dihiris nipis
Garam jika perlu (tapi Sue tak letak pun garam dalam inti)
3 sudu besar minyak masak
*jika tidak suka inti sardin, boleh gantikan dengan inti kentang/daging/ayam atau apa-apa kesukaan anda.

Cara penyediaan inti karipap :
1. Asingkan ikan sardin dari kuahnya. Hancurkan isi ikan.
2. Panaskan minyak dan masukkan kentang sambil digoreng sekejap. Bila kentang hampir empuk, masukkan bawang besar dan cili. Kacau sebati.
3. Masukkan isi ikan sardin dan 3 atau 4 sudu kuahnya. Masak sekejap dalam api perlahan dan tutup api. Biarkan sejuk.

Cara penyediaan karipap :
1. Bahagikan doh kepada 4 bahagian.
2. Ambil 1 bahagian dan canai. Terap dengan acuan berbentuk bulat. Boleh juga menggunakan gelas.
3. Masukkan inti ke dalamnya, dan lipat kepada 2 bahagian. Picit sedikit supaya kedua bahagian bercantum. Kelim dari hujung ke hujung. Jika anda rasa sukar untuk proses kelim ini, boleh gunakan acuan karipap yang biasa dijual di kedai barangan plastik.
4. Ulangi proses di atas sehingga habis semua doh yang dibahagikan tadi.
5. Panaskan minyak. Goreng karipap hingga kuning keemasan.

*petua supaya karipap anda tidak menggerutu :
Panaskan minyak, tutup api dan masukkan karipap. Biar sekejap, baru nyalakan semula api perlahan. Goreng seperti biasa hingga masak.