Daisypath Friendship tickers
JOM FOLLOW JADI KAWAN. TQVM SUPPORT JENDELA DAPUR SURIANTI

Jom follow dan jadi sahabat. Tinggalkan jejak anda untuk saya follow kembali.

Nak cari resepi apa ya..taip di sini

Monday, September 29, 2014

Potato Bun yang lembut dan sedap

Biasanya Sue beli potato bun ni di Tesco. Dah lama juga menyimpan keinginan untuk cuba buat sendiri. Google cari, terjumpa 2 resepi potato bun yang menarik perhatian Sue. Kedua-duanya Sue dah cuba masa cuti sekolah yang lepas dan mendapat hasil yang baik. Memang berpuas hati dengan kelembutan dan kesedapannya. Lepas ni tak payahlah lagi nak beli, kan...Di sini Sue letakkan kedua-dua resepi yang telah Sue cuba. InsyaAllah, anda mesti berpuas hati dengan hasilnya.



Bun Kentang/Potato Bun
Sumber : CMG
Dicuba oleh : Surianti Ramli

Bahan Doh :-)
135 ml air sejuk dari peti ais
3/4 camca teh garam
1/2 biji telur (kurang lebih 30g)
60 g ubi kentang yg telah dilecek (rebus dulu)
300 g tepung roti (hi protein flour)
3/4 camca besar susu tepung
50 g gula halus
2 camca teh yis
1/2 camca teh bread improver
1/2 camca teh bread softerner

Bahan Kastard - Resipi CMG sendiri :-)
3/4 cawan susu segar
2 camca besar tepung kastard
2 camca besar gula halus
1 camca teh mentega
1/2 camca teh esen vanilla

CARA MEMBUATNYA:-)
UNTUK DOH :-) Satukan semua bahan2 doh, uli hingga lembut dan kenyal. Bulat2kan dan alih ke dalam bekas, tutup dengan plastic cling dan biar naik selama 45 minit. KAEDAH LAIN :-) Masukkan semua bahan mengikut urutan ke dalam breadmaker dan pilih setting for dough dan tekan. Biar sampai siap.
Keluarkan doh uli 15 minit. Bagi doh kepada 12 bahagian yang sama besar (kurang lebih 52 g sebiji), atau mengikut saiz yang diinginkan. Bulat2kan menjadi bebola dan susun dalam loyang yang telah digris dengan mentega dan biar 40 minit hingga naik.

CREAM CUSTARD :-) Satukan susu, gula dan tepung kastard. Kacau dengan wisk hingga semua sebati. Masak atas api perlahan sambil terus mengacau hingga pekat. Angkat dari api, masukkan mentega dan esen vanilla. Gaul rata dan biarkan suam sedikit.

UNTUK ROTI KENTANG :-) Isikan cream custard dalam beg plastik yg baru dan bersih. Gunting sedikit bucunya dan picit cream custard atas roti mengikut kreativiti masing2. Buat hingga habis dan bakar dalam oven pada suhu 190C selama 25 minit atau kuning keemasan. Keluarkan roti dan sapu dengan mentega semasa roti masih panas, sejukkan sebelum dihidang.


Roti Kentang/Potato Bread
Sumber : Madiha
Dicuba oleh : Surianti Ramli

Bahan-bahan Doh 
(dpt dlm 12 bun kecil) 

250 gram tepung roti/tepung high  protein 
70 gram kentang yang telah direbus (buang kulit baru timbang) 
100ml susu segar (boleh ganti dengan air suam ataupun bancuhan susu pekat manis 
ataupun susu kacang soya) 
2 sudu besar susu tepung 
2 sudu besar gula 
2 sudu besar marjerin / butter 
4 gram yis ( 1½ sudu kecil) 
1 biji telur gred A (dipukul sedikit) 

Bahan-bahan Sos kastard 
(resepi kastard ni MaDiHaA tulis setengah dari resepi asal.. sebabnya ada berlebih banyak sgt.. kalau rasa susah nak buat sikit sangat.. gandakan jelah dua resepi ni.. yg lebih tu boleh buat roti lain lak.. ) 
1 sudu besar tepung bird custard 
½ cawan susu segar 
1 sudu besar gula 

Cara Menyediakan 

1. Campurkan semua bahan sos custard dlm periuk dan kacau menggunakan whisker hingga semua sebati. 
2. Masak di atas api yg paling perlahan sehingga pekat sambil sentiasa dikacau menggunakan whisker agar tidak bergentel. 
3. Bila dah agak likat. Matikan api & sejukkan sos. Masukkan dalam piping bag & ketepikan dulu. 
4. Kisar halus kentang rebus bersama susu segar. (resepi asal kentang dilenyek yer.. MaDiHaA memandai kisar) Tuangkan ke dalam bekas mengadun. Masukkan gula & telur lalu dikacau2 sedikit (kacau2 lebih kurang je) 
5. Dalam bekas yg lain.. gaulkan tepung roti, yis segera, susu tepung hingga rata. 
6. Masukkan bancuhan tepung tadi ke dalam bancuhan kentang sedikit demi sedikit sambil digaul rata. Uli sehingga menjadi doh yg lembut. (Jika doh terlalu lembik boleh tambah sikit tepong.. ikut resepi asal doh memang agak lembik sikit) 
7. Masukkan marjerin / butter & uli lagi hingga doh menjadi licin & elastik. 
8. Tutup doh dengan plastik & perap hingga doh naik 2 kali ganda. (Cara MaDiHaA.. panaskan oven kejap..tutup suis oven.. pastu masukkan bekas doh tadi dlm oven & biar dia naik.. kejap jer dah naik.. ni petua dari Chef Anuar Deraman). Sementara menunggu tu gliskan loyang dengan sedikit marjerin . 
9. Bila doh dah naik tumbuk2 doh utk mengeluarkan angin. Lumur tangan dengan sedikit marjerin agar doh tak melekat2 pd tangan. Bahagikan doh kepada beberapa bebola yg kecil ikut saiz loyang anda. (MaDiHaA dapat 12 biji) 
10. Bulat2kan ketulan2 doh tadi & susun di atas tray & biarkan ia naik sekali lagi. 
11.Panaskan oven dengan suhu 180C. (ikut oven masing2 ye.. MaDiHa guna 175C). Potong sedikit hujung piping bag sos kastard tadi lalu paipkan sos kastard di atas permukaan bun mengikut kreativiti anda. 
12.Bakar roti selama 25 minit atau sehingga permukaannya nampak keperang2an. Glis permukaan bun dengan sedikit marjerin sejurus dikeluarkan dari oven. Sedia dihidangkan 

No comments:

Post a Comment