Daisypath Friendship tickers
JOM FOLLOW JADI KAWAN. TQVM SUPPORT JENDELA DAPUR SURIANTI

Jom follow dan jadi sahabat. Tinggalkan jejak anda untuk saya follow kembali.

Nak cari resepi apa ya..taip di sini

Sunday, May 27, 2018

Serimuka Gula Merah yang sangat sedap

Bismillahirrahmanirrahim,
Salam Ramadhan, jom kita tengok resepi serimuka yang sangat sedap ini.




Serimuka Gula Merah (loyang 7x7 inci)
Oleh : Surianti Ramli
.
Lapisan Bawah :
1 cawan pulut (rendam 1 jam, toskan)
1 1/4 cawan santan cair
Secubit garam
-kukus semua bahan selama 30 minit.
-sapu loyang dengan sedikit minyak, alas loyang dengan plastik (saya pakai plastik saiz 12x12 inci), letakkan pulut yang telah dikukus tadi, tekan hingga padat.
.
Lapisan atas :
3/4 cawan gula merah
1/2 cawan air
1 helai daun pandan disimpul
(satukan daun pandan, gula merah dan air, masak hingga gula larut. Ketepikan biar sejuk)
2 biji telur (saya pakai saiz A)
1 cawan santan pekat
3/4 cawan tepung gandum
2 sb tepung jagung
Secubit garam
-satukan air gula yang telah sejuk dengan semua bahan untuk lapisan atas, kacau sebati. Tapis. Masak sekejap atas api perlahan sekadar panas dan naik wap saja, jangan sampai mendidih.
.
Cara penyediaan serimuka :
Panaskan periuk kukusan, balut tudungnya. Curah perlahan lapisan atas kepada pulut. Kukus selama 30 minit. Selepas itu, buka tudung periuk dan kukus lagi 10 minit tanpa tudung untuk mengeringkan air pada permukaan. Matikan api. Tunggu sejuk selepas 3 atau 4 jam baru boleh dipotong.
*bahagian kepala tu lembut & lemak (tak keras tau)





6 comments:

  1. Assalammualaikum sis..nk tnye..Bolh x gantikan santan dgn susu cair ?

    ReplyDelete
  2. 3-4 jam baru potong
    Saya buat 1 jam jer dah boleh potong

    ReplyDelete
  3. Assalamualaikum sis. Utk sukatan cawan tu, sis guna cawan standard utk baking ye? 1 cawan =250ml. Trima ksih sis.

    ReplyDelete
  4. tadi saya ada buat,tapi mau satu jam saya masak sbb d tghnya lembik,sekali saya cucuk berair maknanya belum masak bahagian bawah.adakah saya dak masak sebelum tuang atau pun mcm mana.

    ReplyDelete